Regulacja naciągu łańcucha napędowego
Uwaga: niniejsze porady służą jedynie celom informacyjnym i odnoszą się do konstrukcji motocykli najczęściej spotykanych na naszych drogach.
Właściwe ustawienie naciągu łańcucha napędowego ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa, wygody i kosztów użytkowania motocykla. Zwiększanie się luzu łancucha napędowego podczas jego eksploatacji jest zjawiskiem normalnym - w miarę upływu czasu i kilometrów łańcuch staje się coraz dłuższy. Dlatego też należy dbać o jego prawidłowy naciąg. Zbyt duży luz wywołuje hałas, może powodować szarpnięcia przy zmianie obciążenia i prowadzi do przyspieszonego zużycia łańcucha i zębatek. Łańcuch nie może też być zbyt mocno naciągnięty - jedną z poważnych konsekwencji takiego stanu może być przyspieszone zużycie łożyskowań zębatki zdawczej.
Sposoby regulacji luzu i jego wartość mogą być różne w zależności od typu i modelu motocykla (np. w jednym motocyklu luz mierzy się na podstawce centralnej a w innym na bocznej itd.) - należy się w tej sytuacji kierować wytycznymi producenta pojazdu. Zazwyczaj zalecany luz w motocyklach z mniejszym skokiem zawieszenia (standardowe szosówki i sporty) wynosi ok. 20-30mm natomiast w tych z większym (np. enduro) nawet do ok. 50mm.
Oprócz samej regulacji luzu istotne jest też (o czym często się zapomina) ustawienie obu zębatek w jednej osi. Znaki umieszczone na styku wahacza i osi tylnego koła niekiedy nie wystarczają (dokładność odczytu, luz podkładek, ewentualne uszkodzenia wahacza) - w tej sytuacji lepiej skorzystać ze specjalnego przyrządu.