Uwaga: niniejsze porady służą jedynie celom informacyjnym i odnoszą się do konstrukcji motocykli najczęściej spotykanych na naszych drogach.

Każdy motocyklista wie, jak istotną kwestią jest sprawny i wydajny układ hamulcowy motocykla. Oprócz elementów mechanicznych hamulca bardzo ważnym a często pomijanym elementem układanki jest ilość i stan plynu hamulcowego.

Płyn hamulcowy podlega okresowej wymianie (warunki określa producent pojazdu - zazwyczaj co dwa lata). Głównymi czynnikami wpływającymi na konieczność wymiany są starzenie, zanieczyszczanie i absorbcja wody z powietrza.

Wymiana płynu hamulcowego w motocyklu jest bardziej skomplikowana niż np. w samochodzie. Potrzebne są specjalistyczne przyrządy. Dlatego też czynność tę lepiej powierzyć wykwalifkowanemu warsztatowi. Sami możemy natomiast w prosty sposób dbać o właściwy poziom płynu w zbiorniczkach. Należy pamiętać, że poziom płynu w zbiorniczku zmniejsza się wyraźnie w miarę zużywania okładzin hamulcowych - im cieńsze klocki tym więcej płynu w zacisku a mniej w zbiorniczku. Prosty przykład:

- zbiorniczek płynu jest prostokątny o wymiarach ok. 60x40mm

- w motocyklu z przodu są dwa zaciski dwutłoczkowe (czyli z przodu łącznie cztery tłoczki). Każdy tłoczek ma średnicę 30mm.

Jeśli grubość okładzin hamulcowych zmniejszyła się w czasie używania o 4mm w stosunku do nowych klocków to każdy z tłoczków musi się o te 4mm wysunąć z zacisku. W związku z tym poziom płynu w zbiorniczku zmniejszy się prawie o 5mm. Jeśli nalano dużo płynu do zbiorniczka albo sprawdzano i uzupełniano jego poziom to nie ma problemu - ale jeśli poziom początkowy oscylował w granicach minimum to możliwe jest nawet samoczynne zapowietrzenie hamulców podczas jazdy i hamowania.

Sprawdzenie poziomu jest zazwyczaj bardzo proste - polega najczęściej na obserwacji wzrokowej poziomu płynu względem znaków na zbiorniczku. Uzupełnienie wymaga zdjęcia pokrywki zbiorniczka i dolania świeżego i odpowiedniego płynu do właściwego poziomu. Czynność tę możemy spokojnie wykonać we własnym zakresie (pamiętając o zachowaniu czystości i konieczności ostrożnego obchodzenia się z płynem hamulcowym - jest żrący).