Synchronizacja gaźników/wtrysków
Uwaga: niniejsze porady służą jedynie celom informacyjnym i odnoszą się do konstrukcji motocykli najczęściej spotykanych na naszych drogach.
Co rozumiemy pod pojęciem synchronizacji gaźników?
Motocyklowe silniki wielocylindrowe zazwyczaj są zasilane oddzielnymi gaźnikami dla każdego cylindra (wśród wyjątków są np. motocykle H-D czy Yamahy XV 125/250, Honda VTX 1300, CA 125 i inne). Ponieważ manetkę gazu mamy jedną to z tej jednej manetki wypada, byśmy sterowali naraz wszystkimi gaźnikami. Przepustnice są więc ze sobą połączone. Nasuwa się też wniosek, by w poszczególnych gaźnikach tego "gazu" było tyle samo. Trzeba było jakoś to zrealizować. Nie można było przyspawać do siebie tych przepustnic na sztywno - bo już bardzo niewielka różnica kąta otwarcia powoduje wzrost/spadek przepływu w danej gardzieli. Zrobiono więc śrubkową regulację góra/dół pomiędzy gaźnikami - jeden jest na sztywno do linki a pozostałe są z nim połączone za pośrednictwem regulatorków. Ponieważ kątomierzem pomierzyć się tego nie da (nie mieści się do gaźnika) to ktoś wpadł na pomysł aby mierzyć podciśnienie ssania pomiędzy gaźnikiem a cylindrem. Jeśli uwzględnimy, że ciśnienie sprężania na wszystkich cylindrach jest właściwe to podciśnienie ssania powinno być między cylindrami równe. Podłączamy więc mierniki podciśnienia (tzw. wakuometry) do króćców na poszczególnych cylindrach i kręcimy śrubkami otwierając lub przymykając poszczególne przepustnice tak, by na wszystkich miernikach mieć identyczną wartość.
O ile na niskich obrotach można przyjąć, iż zasilanie odbywa się pulsacyjnie (ok. kilka razy na sekundę tłok wysysa chmurkę z gaźnika) o tyle na wyższych obrotach częstotliwość zasysu chmurki wzrasta w wyniku czego uzyskujemy niemal ciągły strumień przepływu. Im bardziej otwarta przepustnica tym poszczególne chmurki (lub strumień przepływu) są większe - i tyle. Niemożliwy zatem jest wpływ niewłaściwych ustawień synchronizacji na równomierność pracy silnika - bo otwarcie przepustnic zmienia się tylko zależnie od ruchu manetki - przepustniczki nie falują przecież jak wstążeczka na wietrze.
Ustawienie synchronizacji najbardziej istotne jest w następujących przypadkach:
- wymiana silnika (bo różnica ciśnień poszczególnych cylindrów może być inna niż w poprzednim)
- remont cylindrów silnika (powód jak powyżej)
- całkowity demontaż gaźników (bo regulatorki zostały wykręcone)
Ponadto producenci motocykli zalecają tylko okresową kontrolę tego ustawienia.
W standardowych układach wtryskowych motocykli zjawisko to działa analogicznie. Podstawową różnicą jest to, że benzyna do gardzieli nie jest zasysana podciśnieniem a wtryskiwana pod ciśnieniem.