Uwaga: niniejsze porady służą jedynie celom informacyjnym i odnoszą się do konstrukcji motocykli najczęściej spotykanych na naszych drogach.

Olej silnikowy, jego rodzaj i ilość ma kluczowe znaczenie dla właściwego i długotrwałego funkcjonowania silnika. Olej w przeciwieństwie do cieczy chłodzącej dociera do większości ruchomych i współpracujących elementów silnika. Miejsca te są przez olej smarowane, myte, chłodzone a także zabezpieczane przed korozją.

Podczas kontroli poziomu oleju silnikowego należy się kierować wytycznymi producenta danego motocykla - sposób pomiaru zależy od wielu czynników i potrafi być bardzo różny dla poszczególnych motocykli. Pomiar najczęściej odbywa się za pomocą wskaźnika poziomu oleju (potocznie zwanego bagnetem) lub za pomocą przezroczystego okienka z boku silnika. Sama procedura pomiaru bywa różna - istotna jest np. temperatura silnika i czas oczekiwania po jego unieruchomieniu.

Częstym problemem dla użytkowników jest kontrola poziomu oleju w motocyklach bez podstawki centralnej i z mokrą miską olejową. Jest prosty sposób na poradzenie sobie z tą trudnością bez pomocy drugiej osoby:

- motocykl z "okienkiem" - ustawiamy motocykl na podstawce bocznej (zwrócić uwagę, czy nie jest to podstawka ze sprężyną - automatycznie podnosząca się do góry) i kucamy z tej strony motocykla, po której znajduje się okienko - tak by je widzieć. Następnie trzymając za kierownicę powoli przechylamy motocykl  do pionu (daję się łatwo wyczuć). Obserwujemy przy tym poziom oleju w okienku.

- motocykl z "bagnetem" - ustawiamy motocykl na podpórce bocznej po czym wykręcamy i wycieramy bagnet. Wkładamy go z powrotem bez wkręcania. Następnie stawiamy motocykl powoli do pionu, utrzymujemy przez kilka sekund w tym położeniu i z powrotem opieramy na podstawce. Wyciągamy bagnet i odczytujemy poziom oleju.

 

Uwaga. Kontrola poziomu oleju silnikowego może nam również dostarczyć innych ciekawych informacji na temat ewentualnych usterek pojazdu. Jeśli zdarzy się, że na skutek wadliwego działania układu paliwowego benzyna przedostaje się do oleju silnikowego to bardzo dobrze będzie, jesli w porę to dostrzeżemy. Poziom oleju będzie wyższy i odczuwalny będzie w nim zapach paliwa. Dłuższa eksploatacja silnika na oleju rozcieńczonym benzyną może prowadzić do poważnych uszkodzeń elementów silnika - a ciężko wykryć ten stan bez kontrolowania oleju silnikowego!