Uwaga: niniejsze porady służą jedynie celom informacyjnym i odnoszą się do konstrukcji motocykli najczęściej spotykanych na naszych drogach.

1. Co wybrać - skuter 125cm czy motocykl 125cm?

Skuter może być bardziej poręczny i praktyczny np. w celu codziennych dojazdów do pracy przez miasto. Mniej wieje, mniej chlapie na nogi, może mieć szczelne i czasem dość spore schowki (np. na sprzęt elektroniczny). Odczuwalne i najczęściej wykorzystywane przyspieszenia mogą być nieco lepsze niż w przypadku małego motocykla. Powszechnie stosowana bezstopniowa przekładnia CVT wymaga jedynie operowania prawą manetką i hamulcami - zmiana przełożenia odbywa się samoczynnie.

Motocykl ma zazwyczaj większe koła przez co lepiej radzi sobie np. na nierównościach czy krawężnikach - skutery mają małe koła i niewielki prześwit co często jest problemem choćby na progach zwalniających. Poza tym motocykle klasy 125 są zazwyczaj wyposażone w manualną skrzynię biegów obsługiwaną analogicznie do "dużych" motocykli.

Walory estetyczne - chyba łatwiej zakochać się w małym motocyklu niż skuterze - jak kto woli.

Podróżowania we dwójkę w przypadku tego typu pojazdów raczej nie powinno się brać pod uwagę - ale jeśli już trzeba to chyba łatwiej i wygodniej jest na skuterze.

Koszty utrzymania, napraw i bieżacego serwisu. To wcale nie jest tak, że skutery są zawsze prostsze i tańsze w utrzymaniu niż małe motocykle. Małe motocykle są bardzo często chłodzone powietrzem - co jest w tym przypadku rozwiązaniem prostym i niezawodnym. W przypadku skuterów silnik jest na tyle ukryty, że częściej stosuje się chłodzenie cieczą - w wyniku czego mamy długie węże i chłodnicę z przodu pojazdu - który to układ wymaga np. specjalnego odpowietrzania. Skutery mają bezstopniową przekładnię pasową - ale w jej skład też wchodzą elementy wymagające obsługi, okresowych wymian i mogące się zepsuć. Zawieszenie skuterów też ma często cięższe życie niż zawieszenie motocykli - koła są małe, obciążenia dość duże a wielu właścicieli skuterów nie stroni od jeżdżenia przy każdej pogodzie - co objawia się m.in. korozją rur nośnych przedniego widelca czy łożyskowań. Niektóre wymiany i regulacje w przypadku skuterów wymagają znacznie więcej czasu - związanych np. z demontażem osłon i elementów nadwozia. Z tym problemem związane jest też zagadnienie ewentualnych kolizji, upadków i późniejszych napraw - w skuterze występuje sporo elementów nadwozia narażonych na zniszczenie i nie zawsze tanich w naprawie.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Jaki motocykl/skuter 125cm wybrać a jakiego unikać?

Ogólnie tak jak w przypadku ciężkich motocykli najbardziej korzystny stosunek cena/jakość/trwałość/koszty utrzymania występuje w przypadku pojazdów marek japońskich. Rozwiązania są proste i sprawdzone a części dobrze dostępne. Jeśli chodzi o wybór dwusuw/czterosuw to do normalnego codziennego użytkowania lepiej sprawdzają się silniki 4T. Dwusuwy są nieco bardziej dynamiczne i mogą być lżejsze ale nie zawsze idzie to w parze z trwałością i umiarkowanymi kosztami utrzymania. Pomimo tego, że koszty napraw i remontów lekkich motocykli raczej nie są powalające, to należy uważać na wszelkie modele wyczynowe/wysilone (dotyczy to głównie 2T) oraz na egzemplarze ewidentnie zapuszczone i zakatowane. Pomimo, że części eksploatacyjne (np. napęd, olej, klocki, opony) są stosunkowo niedrogie to ich długa i kompletna lista może być bolesna matematycznie albo nieuzasadniona ekonomicznie i użytkowo. mają tu więc zastosowanie te same ostrożności, kte odnoszą się do zakupu większych jednośladów: Jak kupowaÄ� używany . Występują też poważne różnice w kwestii kosztów pozornie podobnych i równoległych modeli - jest to dobrze widoczne np. w przypadku małych cruiserów - które są co prawda ładniejsze i bardziej "dorosłe" ale też znacznie bardziej skomplikowane od np. popularnych jednocylindrowych nakedów. W przypadku 125 nie zawsze dobrym wyznacznikiem jest np. wiek pojazdu - należy brać pod uwagę, że wiele konstrukcji jest produkowanych w postaci niemal niezmienionej od ok. 20 lat - i nieraz większe znaczenie ma w tym przypadku faktyczny stan pojazdu niż jego metryka. Ponadto jeśli jest to pojazd sprzedawany od ćwierć wieku na rynkach całego świata to możemy być spokojni w kwestii cen i dostępności części.

Zdecydowanie zachęcamy do użytkowania małych motocykli - czy to na początku motocyklowej przygody czy też jako jej uzupełnienie poprzez skuteczne i tanie ułatwienie transportowe (wiele pojazdów tej pojemności zużywa 2-3 litry paliwa na 100km - do tego fabrycznie nowy pojazd renomowanej marki można nabyć poniżej 10 000 PLN a porządny używany już od 2000-3000 PLN).

Niektóre przedstawione wnioski mogą być postrzegane jako subiektywne lub rozbieżne z nurtami miłości do jednośladów - niemniej mają na celu uniknięcie poważnych problemów i zniechęceń do motocyklizmu.