Jak działa kranik?
Uwaga: niniejsze porady służą jedynie celom informacyjnym i odnoszą się do konstrukcji motocykli najczęściej spotykanych na naszych drogach.
Funkcje i obsługa kraników spotykanych w motocyklach i quadach:
1. Kranik zwykły z pozycją ON, RES i OFF (bez podciśnienia):
OFF - dopływ paliwa zamknięty
ON - dopływ paliwa otwarty - ale tylko do momentu, gdy w zbiorniku ilość paliwa będzie większa niż tzw. rezerwa. Zazwyczaj zrealizowane po prostu za pomoca rurki, której koniec jest kilkadziesiąt mm ponad dnem zbiornika (czyli spija tylko do momentu, gdy poziom paliwa jest powyżej tej rurki).
RES - w tej pozycji chłepcze paliwo do końca ponieważ ta rurka znajduje się w dnie zbiornika.
Korzystanie - normalnie jeździ się na "ON" a gdy zrobi "buuuu..." i przestanie jechac to przełączamy na RES i na rezerwie jedziemy na stację. Jeśli pojazd dłużej stoi albo gaźnik jest niepewny to podczas nieużywania dobrze jest zakręcać kranik w pozycję OFF.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Kranik ON i RES z funkcją PRI i z podciśnieniem:
Taki kranik to już jest zaawansowany podzespół inteligentny.
ON - dopływ paliwa otwarty - ale tylko pod warunkiem, że silnik macha tłokami (czyli albo pracuje albo może być też samo kręcenie rozrusznikiem) - oraz tak jak wyżej czyli tylko do momentu, gdy ilość paliwa będzie większa niż rezerwa.
RES - w tej pozycji chłepcze paliwo do dna - ale też tylko przy kręcącym silniku.
PRI - tzw. przelew - paliwo będzie w tej pozycji płynęło nawet wtedy, gdy silnik nie pracuje (niezależnie od podciśnienia).
Funkcji OFF nie ma bo występuje ona automatycznie w położeniu ON i RES gdy silnik jest unieruchomiony.
Korzystanie - normalnie jeździmy na ON a jak zaczyna zdychać to przełączamy na RES i jedziemy na stację. Zakręcać podczas parkowania nie trzeba bo robi to za nas inteligentny moduł podciśnieniowy. PRI jest pozycją właściwie zbędną dla normalnego użytkownika - może się przydać np. do zalania suchych gaźników albo spuszczenia paliwa ze zbiornika w sposób kulturalny.
Przepraszamy jeśli kogoś uraziliśmy - temat ten postanowiliśmy dokleić z uwagi na znaczną ilość pytań i problemów jego dotyczących.