Uwaga: niniejsze porady służą jedynie celom informacyjnym i odnoszą się do konstrukcji motocykli najczęściej spotykanych na naszych drogach.

Na co zwracać uwagę (kolejność ma znaczenie drugorzędne więc nią się nie sugerować):

1. Jak wygląda i mówi sprzedający, zna się czy nie zna, kłamie czy nie, jak wygląda jego dom/mieszkanie.

2. Czy sprzedający mówi, "do zrobienia jest tylko to i to a to grosze kosztuje, reszta super" - może to oznaczać, że celowym skupianiem naszej uwagi na beleguwnie chce odwrócić ją od defektów istotnych i kosztownych.

3. Czy sprzedający używa okresleń "ja stan oceniam na...", "Eeee, takie nowe to tylko w salonie" itd. Pamiętajmy, że "gleba parkingowa" nie pozostawia długich rys wzdłuż motocykla.

4. "Trochę tłucze w tym silniku, ale wystarczy zawory wyregulowac bo to na pewno to albo wydech nieszczelny. Albo ewentualnie olej wymienić na nowy i bardziej gęsty". Nieprawda.

5. "No teraz nie zapala, ale to pewnie wystarczy wymienić świece albo akumulator albo gaźniki wyregulować i będzie nówka sztuka". Zbyt piękne żeby było prawdziwe.

6. Wycieki. Obejrzeć wszystko dokładnie a potem sprawdzic jeszcze raz po jeździe i rozgrzaniu. Niektóre wycieki są łatwe i tanie w naprawie a inne mogą kosztować tyle co pół motocykla.

7. Jak wyglądają śrubki i nakrętki. Jeśli są nieoryginalne lub zniszczone, wyślizgane itd. to oznacza, że serwisowane u kowala i wnętrze może kryć wiele naukowych niespodzianek.

8. Czy kierownica skręca się tyle samo w prawo i w lewo i czy podczas jazdy po jej puszczeniu jedzie to to prosto i w pionie.

9. Poziom płynów. Jeśli wykryjemy, że oleju silnikowego jest poniżej minimum a do tego wygląda jakby był z lat 80' to lepiej wracać do domu tym czym przyjechaliśmy.

10. Sprawdzić tarcze i klocki hamulcowe oraz zestaw napędowy. Są to co prawda elementy eksploatacyjne, ale dobrze jest wiedzieć ile kosztują jesli przypadkiem byłyby na wykończeniu.

11. Zajrzeć do instalacji elektrycznej (np. pod siodło i zadupek). Jeśli jest więcej taśmy i szybkozłączek niż oryginalnych przewodów to w przyszłości moga wystąpić tzw. atrakcje.

12. Dobrze jest sprawdzić ciśnienie sprężania - zwłaszcza w przypadku motocykli leciwych oraz marek cieszących się gorszą opinią w kwestii żywotności jednostek napędowych. Naprawa takiego defektu/zużycia zawsze jest kosztowna albo bardzo kosztowna.

13. Pamiętajmy, że niestety nigdy nie da się sprawdzić i zauważyć wszystkiego. Przypadki kamuflażu kombinacji, wad i usterek są na tyle rozmaite, że aby w 100% sprawdzić stan i historię pojazdu to byłoby trzeba rozebrać wszystko na części łącznie z silnikiem. Problem jest tym większy im bardziej skomplikowany i zaawansowany technicznie jest nasz przedmiotowy pojazd. Jednak jeśli weźmiemy ze sobą kogoś, kto po pierwsze trochę się zna (jeździ motocyklem, wie mniej więcej co jak wygląda, jeździł trochę więcej różnymi modelami) a po drugie nie jest podniecony tak bardzo, jak my (potencjalny kupujący) i może nas pociągnąć za rękaw z powrotem do domu - to wtedy na pewno dużo łatwiej zredukować ryzyko wdepnięcia na poważną minę. W naszej Galerii na stronie www w dziale "Osobliwości" znajdują się zdjęcia ilustrujące co można spotkać w motocyklach jeżdżących po naszych drogach. Niech to służy za przestrogę.