Uwaga: niniejsze porady służą jedynie celom informacyjnym i odnoszą się do konstrukcji motocykli najczęściej spotykanych na naszych drogach.

Regulacja luzów zaworowych w motocyklu jest jedną z profilaktycznych operacji serwisowych mających na celu utrzymanie silnika w odpowiednim stanie technicznym. Kontrolę i regulację luzów zaworowych należy przeprowadzać po określonych przebiegach (podaje je producent pojazdu).

Nie ma możliwości stwierdzenia (np. po dźwięku silnika), że dany motocykl wymaga regulacji zaworów. W najczęściej spotykanych konstrukcjach silników z wałkiem rozrządu w głowicy luzy zaworowe ulegają stopniowemu zmniejszeniu - aż do momentu, w którym w ogóle przestaną się domykać. Powoduje to niewłaściwą pracę silnika, trudności w uruchamianiu i spadek mocy. W dalszej perspektywie może prowadzić do poważnego (niekiedy nienaprawialnego) uszkodzenia głowicy.

Nie dajmy się zatem nabrać na stwierdzenia sprzedających, że "klekocze, ale to tylko zawory, wyreguluje się i będzie dobrze" albo "słychac jeden zawór". Jeśli klekocze i naprawdę są to za duże luzy zaworowe to świadczy to o tym, że ktoś je takie za duże ustawił - czyli miała miejsce ingerencja osoby nie mającej pojęcia o właściwej obsłudze danego motocykla.

Należy też zaznaczyć, że zbyt małe luzy zaworowe są dużo bardziej szkodliwe dla silnika niż luzy zbyt duże.

Z powyższych względów dbajmy o okresową kontrolę luzów zaworowych - tym bardziej, że operację tę wystarczy przeprowadzić niekiedy tylko raz na kilka sezonów.